maandag 22 oktober 2012

Recept: Gebakken mosselen

Photos by me

Twee keer in mijn leven heb ik mosselen gegeten. De eerste keer waren ze gekookt, de tweede keer waren ze gebakken. Samen met T zocht ik op het internet naar recepten voor mosselen. We hadden beiden geen idee hoe deze beestjes in elkaar staken. Wikipedia vertelde ons dat mosselen veel eiwitten bevatten: niet te veel eten dus als je daar niet tegen kan! Wat we nog meer te weten kwamen is dat het mosselseizoen van half juli tot half april loopt. Verder durfde ik niet te lezen, want eigenlijk zijn het maar smerige levende wezentjes die je maar beter smakelijk op kunt eten zonder te veel informatie te vergaren. Een echt recept hebben we overigens niet gevolgd. T en ik hebben verschillende recepten gelezen en deze samengevoegd tot ons 'ik-heb-nog-nooit-mosselen-gebakken recept'.


Benodigdheden (3 porties)

2 kilo mosselen
boter
olijfolie (extra virgin) 
peterselie
peper
1 rode peper
3 knoflook teentjes
3 sjalotjes

Doen!

Stap 1: Snij de sjalotjes, knoflook, rode peper en peterselie fijn.

Stap 2: Maak de mosselen schoon onder koud water. De mosselen die nog open zijn zullen nu dichtgaan. Mosselen die kapot zijn gooi je weg. Mosselen die niet dichtgaan gooi je ook weg.

Stap 3: Zet een diepe, grote koekenpan op middelhoog vuur. Doe 1/3 boter en 2/3 olijfolie in de pan. 

Stap 4: Bak één sjalot, één teentje knoflook en 1/3 van de rode peper.

Stap 5: Doe 1/3 van de mosselen in de pan zodat de bodem bedekt is. Bak de mosselen ongeveer 5 minuten totdat ze allemaal open zijn. Gooi op het laatste moment wat peterselie en peper over de mosselen. 

Stap 6: Herhaal stap 3, 4 en 5 nog twee keer.

Stap 7: Verdeel de mosselen over 3 grote borden of doe ze allemaal in een grote schaal. Zorg dat je het sap niet weggooit! Het sap is namelijk de smaakmaker.

Let op: je bakt de mosselen dus in drie etappes. 

4 opmerkingen:

  1. Ik heb echt nog nooit mosselen gegeten en het lijkt me eerlijk gezegd ook helemaal niks. Maar ik denk dat vele blij zijn met dit recept! Je hebt er weer een volger bij! Volg je terug? Liefs LynSelStyle

    www.lynselstyle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, t leek mij ook niks, maar het is een beetje als wijn, olijven of sterke kaas: effe wennen!
      Ik volg jou via bloglovin'!

      Verwijderen
  2. Mosselen heb ik nog nooit gegeten, ik weet niet echt of het mijn ding is. Misschien dat ik het wel een keertje wil proberen, maar de gedachte om vis te eten vind ik altijd zo raar. Ik weet niet waarom, oké to be honest: ik at gisteravond gewoon sushi lol.

    BeantwoordenVerwijderen