donderdag 18 april 2013

Recept: Yellow fruit chocolate pavlova


























Steeds heb ik weer grootse bakideeën. Eén idee is de chocolade pavlova met kokoscrème, bananen en karamel.


In eerste instantie was het de bedoeling dat de slagroom werd vervangen door een 'whipped coconut cream', maar na een half uur koude kokosmelk gemixt te hebben, gaf ik het op. Een beetje kokosmelk door de slagroom wilde ook niet helpen. En ik had geen puf meer om wéér naar de supermarkt te rennen voor een pakje kokosroom of kokosschaafsel. Dat had ik namelijk al een paar keer gedaan en zo sportief ben ik ook weer niet.

Na het eerste bakfoutje volgde het tweede bakfoutje: de chocoladepavlova zakte in. Bij de eerste pavlova deed ik maar wat en dat ging perfect. Bij de chocoladepavlova volgde ik een recept en daar ging het mis. Ik voegde azijn en maïzena toe aan het eiwitmengsel. Niet meer doen! Wanneer zulke bakfoutjes zich voordoen, zeg ik steeds weer tegen mezelf: 'Dit is de láátste keer dat ik iets bak!' En toch sta ik iedere week weer te kijken naar wat er in de oven staat. 'Nog een keertje om het af te leren.'

Uiteindelijk kwam er een 'best wel lekkere' chocoladepavlova met passievruchtslagroom en verse banaan op tafel.

Wat heb je nodig?

- 4 eiwitten
- 250 ml slagroom
- 150g basterdsuiker
- 2 el cacaopoeder

- 2 bananen
- 4 passievruchten
- wat extra suiker

Recept:

Stap 1: verwarm de oven voor op 120 graden.

Stap 2: Deze stap is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je een plastic kom gebruikt die ontvet is. Dit kun je doen door de kom met een beetje citroensap in te smeren en de kom vervolgens droog te maken met een papiertje.

Stap 3: Scheid het eigeel van het eiwit en doe de vier eiwitten in de ontvette kom. Mix de eiwitten luchtig en voeg de suiker in delen toe. Wanneer het eiwit glanzend wit is en je de kom boven je hoofd kan houden zonder dat het eiwit eruit valt, is het klaar. Strooi 2 eetlepels cacao over het mengsel en vouw de cacao door het mengsel. 

Stap 4: Leg de eiwitten met een lepel op een bakplaat met bakpapier. Maak een mooie cirkel en maak in het midden een kuiltje.

Stap 5: Bak de eiwitten 1,5 uur in de oven en laat de merengue vervolgens afkoelen.

Stap 6: Mix de slagroom stijf met 1 eetlepel suiker en verdeel over de merengue. Haal het vruchtvlees uit de passievruchtjes en maak het iets zoeter met wat suiker. Verdeel de helft van de passievrucht over de slagroom en creëer een soort marmereffect. Snijd de banaan schuin en verdeel over de slagroom. Giet de rest van de passievrucht over de banaan.

Je kunt eventueel nog wat kokosschaafsel door de slagroom roeren of over de pavlova strooien. 








2 opmerkingen:

  1. Hmm wat gek dat je pavlolva mislukte toen je er maizena en azijn aan toevoegde, bij mij werkt dat altijd heel goed, blijft 'ie ook lekker marshmallow-ig van binnen.
    Achja, als die maar lekker smaakt he :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bij mij werkt het blijkbaar beter zonder.. magic haha

      Verwijderen